Az Anyanyelvi Fejlődés Kulcsa: Dr. Vekerdy Tamás szerint a Gazdag Beszéd Gazdag Gondolkodást Teremt
Dr. Vekerdy Tamás pszichológus az anyanyelvi fejlődés egyik kiemelkedő szószólója volt. Úgy vélte, a gyerekek gondolkodásának alapját a gazdag és aktív beszéd jelenti. Véleménye szerint a gyermekek nyelvi fejlődése nem csupán a szavak megértéséből áll, hanem az élő beszéd és a fantáziát serkentő mesék erejéből táplálkozik. Míg az interneten vagy televízióban hallott történetek sok esetben előre megadott képeket közvetítenek, addig az élő szóban hallott mesék teret engednek a gyermeki képzeletnek, ami jelentős hatással van a gondolkodásukra és érzelmi fejlődésükre is.
Az Anyanyelv Megtanulása – Az Érintkezés Jelentősége
A gyermekek nyelvi fejlődésének első lépése a hangok felismerése és megformálása. Ahogy egy gyermek ismételten hallja és gyakorolja a hangokat, szavak formájában is kiejti őket, és így sajátítja el az anyanyelvet. Dr. Vekerdy Tamás és más szakértők szerint a gyermekek számára elengedhetetlen, hogy olyan környezetben nőjenek fel, ahol folyamatosan beszélnek hozzájuk. Ez a közvetlen kapcsolat lehetővé teszi, hogy természetes módon szívják magukba a nyelvet, valamint lehetőséget ad arra is, hogy a hallott szavakat értelmezni és feldolgozni tudják.
A Mesélés, mint Nyelvi és Érzelmi Kapocs
A szülők szerepe kulcsfontosságú ebben a folyamatban. Dr. Vekerdy többször hangsúlyozta, hogy az élő szóban elmondott mese felbecsülhetetlen értékű a gyermek fejlődése szempontjából. A televízióban vagy interneten közvetített mesékkel szemben az élő mesemondás lehetőséget ad arra, hogy a gyermek szabadon, a saját képzelete szerint alkossa meg a történetek világát. Képzeletében önállóan formálhatja meg a mesehősöket, a helyszíneket, és így sokkal mélyebben élheti át a történetet. Ráadásul ezek a belső képek lehetővé teszik a számára, hogy feldolgozza saját belső feszültségeit és érzelmeit is.
Mesélés, mint Nyugalom és Kötődés
A mesélés megnyugtató hatásáról is ismert. Egy szülő ölében mesét hallgatva a gyermek biztonságban érzi magát, és képes megnyugodni. Az élő mese figyelmet és szeretetet közvetít, különösen olyan helyzetekben, mint például egy várakozás az orvosnál. Azok a gyerekek, akik ilyen helyzetekben mesét hallgatnak, sokkal nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak, mint azok, akik inkább az eszközökkel szórakoztatják magukat. Ez a kötődést erősítő pillanat segíti a gyermek érzelmi stabilitását és biztonságérzetét is.
Az Anyanyelvi Fejlődés és a Gondolkodás Közti Kapocs
Dr. Vekerdy gyakran hangoztatta, hogy az anyanyelvi fejlettség hatalmas hatással van a gyermek későbbi gondolkodására. Azok a gyermekek, akik rendszeresen hallanak meséket, és akik számára a nyelvi környezet gazdag, lényegesen fejlettebb nyelvi készségekkel lépnek iskolába. Az iskolakezdésnél akár másfél évvel előrébb is járhatnak anyanyelvi fejlettségben azokhoz a társaikhoz képest, akik csupán a képernyőkön keresztül tapasztalták meg a történetmesélés élményét. A mesék nyelvi képei és az élő beszéd ugyanis olyan kognitív alapokat adnak, amelyek elengedhetetlenek a gondolkodás és az érzelmi intelligencia fejlődéséhez.
A Gazdag Beszéd és a Gondolkodás Fejlesztése
Dr. Vekerdy különösen fontosnak tartotta, hogy a gyerekek minél több szót, kifejezést halljanak és tanuljanak meg a szüleiktől. Úgy véli, hogy a gyermek előbb beszélni tanul, és ebből alakul ki a gondolkodása, nem pedig fordítva. Minél gazdagabb a beszéd, annál fejlettebbé válik a gondolkodása is, hiszen a szavak jelentése, ritmusa és hangulata révén érti meg a világot. Ahhoz pedig, hogy ezt elérjük, a rendszeres, szeretetteljes beszélgetések, valamint az élő, színes mesemondás elengedhetetlenek.
Az élő szóban történő beszélgetések és mesélés nemcsak a gyermek nyelvi fejlődését, hanem az érzelmi világának alakulását is erősítik. Dr. Vekerdy Tamás tanácsait követve, a szülők egyszerű eszközökkel – beszélgetésekkel és mesékkel – tehetnek a legtöbbet gyermekük értelmi és érzelmi gazdagodásáért.
Tanulj a szakértőtől!
A Szülők Egyetemén több videót is találsz a témában:
A mesék jelentősége a gyermeknevelésben (csomagajánlat)
A mese szerepe a bölcsődés korú gyermek életében
A mese szerepe az óvodás korú gyermek életében
A mese szerepe az iskolás korú gyerekek életében
Előadó: Kerekes Valéria
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító-és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszékének oktatója, mese- és játékkutató, közel 20 éve foglalkozik a mese kisgyermekkorban betöltött szerepével, a családi-, óvodai- és iskolai mesélés fontosságával.
Számos foglalkozást tart gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak is.
A mesepszichológia a gyakorlatban című könyv társszerzője Kádár Annamária mellett, továbbá a Mesét másként módszer kidolgozója.
Kiemelt kép: Depositphotos.com