Miért jobb a hangos mese a rajzfilmnél? – Így hat a gyermeked fejlődésére
A gyerekek szívesen néznek rajzfilmeket, és ezzel önmagában semmi probléma nincs. Azonban, ha a gyermek fejlődésére gyakorolt hatásokat vizsgáljuk, a látott mesék messze elmaradnak a hallott mesék mögött. A hangos mese hallgatása közben ugyanis olyan csodálatos folyamatok indulnak el, amelyek hozzájárulnak a kicsik szellemi és érzelmi fejlődéséhez.
A szakértők szerint érdemes minél gyakrabban előnyben részesíteni a hallott meséket, akár élő mesemondással, akár hangoskönyvek formájában. Lássuk, miért olyan különleges ez az élmény a gyerekek számára!
A hallott mese pozitív hatásai
Mesemondás közben a gyermek nemcsak szórakozik, hanem fejlődik is, méghozzá számos területen. Az alábbiakban felsoroljuk, milyen előnyökkel jár, ha rendszeresen mesélünk nekik:
- Szókincsfejlesztés: A hallott mese gazdagítja a gyermek szókincsét, különösen akkor, ha ismételten ugyanazt a történetet hallja.
- Szövegértés javítása: Az egyszerű és komplex történetek feldolgozása segít a szövegértés képességének fejlesztésében.
- Memória erősítése: Az ismétlődő történetek megjegyzése serkenti az emlékezőtehetséget.
- Feszültségoldás: A mesehallgatás segít csökkenteni a nap során felgyülemlett szorongást és stresszt.
- Képzelőerő fejlesztése: Mivel a gyereknek saját belső képeket kell alkotnia, a fantáziavilága színesebbé és gazdagabbá válik.
- Erkölcsi tanulságok elsajátítása: A mesék segítenek megérteni a jó és rossz fogalmát, valamint erősítik az empátiát.
- Kapcsolatépítés: A közös mesehallgatás minőségi időt jelent, amely erősíti a gyermek és a mesélő közötti köteléket.
Miért jobb a hallott mese a rajzfilmnél?
A rajzfilmek vonzóak a gyerekek számára, hiszen színesek és látványosak. Mégis, ezek során a gyermek passzívan figyeli a képsorokat, amelyek előre elkészített, „készen kapott” vizuális élményt nyújtanak. Ez azt jelenti, hogy a belső képkészítés – a képzelőerő motorja – nem működik.
Ezzel szemben a hallott mese alatt a gyermek maga alkotja meg a történet részleteit, a karaktereket és a cselekményt. Ez a folyamat nemcsak kreatív energiákat szabadít fel, de egyensúlyban tartja a belső világát is. A gyermek a saját ingerküszöbének megfelelően képzeli el a történetet, így elkerülhetők a túlzottan félelmetes vagy feldolgozhatatlan hatások.
Mit mondanak a szakértők?
Dr. Vekerdy Tamás, ismert gyermekpszichológus szerint:
„A látott mese nem igazi mese. Amint a külső kép megjelenik, leáll a belső képkészítés folyamata. A gyermek passzív befogadóvá válik, miközben a belső feldolgozási képességek háttérbe szorulnak.”
A rajzfilmek ráadásul túl sok információval áraszthatják el a gyermeket, amelyeket gyakran nem képes megemészteni. Ez szorongást és feszültséget idézhet elő. Ezzel szemben a hallott mese segít abban, hogy a gyermek saját tempójában és saját belső világán keresztül dolgozza fel az eseményeket.
Hogyan befolyásolja a jövőt a mesehallgatás?
A mesehallgatás hosszú távú előnyei is kiemelkedők. Kutatások szerint azok a gyerekek, akik rendszeresen hallgatnak meséket, gazdagabb szókincsre és jobb nyelvi fejlettségre tesznek szert. Emellett szövegértési képességeik is jelentősen jobbak, mint azoké, akik kevesebb mesét hallgatnak.
A képzelőerő intenzív munkája során a gyermek belső világában színes és gazdag képek alakulnak ki, amelyeket később az élet különböző területein is hasznosítani tud.
Összegzés
A mesehallgatás nemcsak a gyermek fejlődéséhez járul hozzá, hanem segít abban is, hogy érzelmileg kiegyensúlyozott, kreatív és empatikus felnőtté váljon. Ha teheted, szánj időt arra, hogy mesét mondj neki, vagy válassz olyan hangos meséket, amelyek serkentik a fantáziáját és támogatják a belső fejlődését.
A gyermeked hálás lesz érte – most és a jövőben is.
Tanulj a szakértőtől!
A Szülők Egyetemén több videót is találsz a témában:
A mesék jelentősége a gyermeknevelésben (csomagajánlat)
A mese szerepe a bölcsődés korú gyermek életében
A mese szerepe az óvodás korú gyermek életében
A mese szerepe az iskolás korú gyerekek életében
Előadó: Kerekes Valéria
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító-és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszékének oktatója, mese- és játékkutató, közel 20 éve foglalkozik a mese kisgyermekkorban betöltött szerepével, a családi-, óvodai- és iskolai mesélés fontosságával.
Számos foglalkozást tart gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak is.
A mesepszichológia a gyakorlatban című könyv társszerzője Kádár Annamária mellett, továbbá a Mesét másként módszer kidolgozója.
Kiemelt kép: Depositphotos.com